Tyska AL-KO har SnowLine snöslungor i alla prisklasser, från lyx till budget. Den elektriska AL-KO SnowLine 46E är ett bra budgetval. AL-KO Snow Line 620 E II har mer kraft tack vare sin 170 S fyrtaktsmotor, men kostar mer än 46E. Har man verkligen spenderbyxorna på sig och vill ha en snöslunga med en arbetsbredd på hela 70 cm finns lyxmodellen AL-KO Snowline 700 vars bensindrivna motor ger en effekt på 7800 W vid 3600 varv per minut.
Här nedanför ska vi ta en titt på budgetmodellen AL-KO Snowline 46 E. Det här är en liten och enkel snöslunga i budgetsegmentet. Den har inte någon bensinmotor utan drivs med elmotor, vilket gör den lättstartad och jämförelsevis tyst, och man slipper andas in bensinångor. Med en vikt på blott 15 kg är den också enkel att flytta, särskilt som tillverkaren har försett den med ett praktiskt bärhandtag.
AL-KO SnowLine 46 E
Prisklass | Budget |
Kraftkälla | Elektricitet |
Motoreffekt | 2000 W |
Elstart | Ja |
Slungtyp | Enstegs |
Arbetshöjd | 30 cm |
Arbetsbredd | 46 cm |
Kastlängd | Upp till 10 meter |
Antal växlar | Inga växlar |
Vikt | 15 kg |
Motoreffekten är bara 2000 W vilket är klent jämfört med de dyrare bensindrivna snöslungorna från AL-KO och arbetsbredden är bara 46 cm. Det gör att AL-KO SnowLine 46E passar bäst för den som inte har så stora ytor att snöröja. Att man måste vara inom slagglängds avstånd från ett eluttag begränsar också hur man kan använda sig av 46E om man inte är villig att använda långa skarvsladdar.
Detta är dock absolut inte någon klen pjäs – den klarar av att kasta iväg snön så den landar 10 meter bort så länge det inte rör sig om tung snö. 46E kan röja bort även tung snö, men slungar den inte 10 meter bort utan det blir en mer begränsad distans.
Att 46E bara väger 15 kg är praktiskt när man ska lyfta den, men innebär samtidigt att skrapan kan ha svårt att på egen hand arbeta sig ned till marken när snön är djup eller hård. Då måste du själv tvinga ned skrapan med manuell kraft.
Många som köper AL-KO SnowLine 46E är personer som huvudsakligen behöver kunna röja snö från garageuppfarten och en stig till förstubron, områden där de hela tiden har nära till ett eluttag. Det är också en stor fördel om du har möjlighet att röja undan snö efter hand istället för att behöva ge dig i kast med gammal packad snö som hunnit hårdna och bli riktigt besvärlig.
Över lag brukar eldrivna snöslungor kräva mindre underhåll än de som har bensinmotor, och 46E är inte något undantag. Så om du inte behöver någon värstingröjare och är tämligen ointresserad av att pyssla med omvårdnaden av bensinmotorer kan en SnowLine 46E eller motsvarande från något annat märke vara ett bra val.