AL-KO Snow Line 620 EII ligger i AL-KO:s mellansegment. Den är dyrare och mer kraftfull än den lilla elektriska AL-KO Snow Line 46 E, men ligger under AL-KO Snow Line 700 både vad gäller pris och prestanda.
För många vanliga villaägare är AL-KO Snow Line 620 E II den ultimata kompromissen. Man behöver inte hosta upp 15 000 kronor för en Snow Line 700, men man får en snöslunga som utan större problem klarar av att ge sig på vallarna som plogbilen lämnade efter sig på trottoaren eller snön på garageuppfarten som hann ligga och packa till sig medan man var bortrest över jul och nyår.
Prisklass | Mellan |
Kraftkälla | Bensin |
Motoreffekt | 4400 W vid 3600 varv per minut |
Motor | 170 S, 4-takt, OHV
Slagvolym 212 cc |
Elstart | Ja |
Slungtyp | Tvåstegs |
Arbetshöjd | 51 cm |
Arbetsbredd | 62 cm |
Kastlängd | 5-10 meter |
Utkastrotation | 190 grader steglöst manuellt |
Antal växlar | 5 stycken framåt, 2 stycken bakåt |
Hastighet | 1,37 – 3,40 km/h framåt
1,20 – 1,63 km/h bakåt |
Vikt | 83 kg |
Tankvolym | 3,0 liter |
AL-KO SnowLine 620 EII är en rejäl snöslunga i mellanprissegmentet som är tillräcklig för många svenska villaägares behov. Den väger 83 kg vilket gör den tung att flytta, men samtidigt innebär denna vikt att snöslungan på egen hand arbetar sig ned även när snön är djup eller hård.
Fyrtaktsmotorn har en effekt på 440 W vid 3600 varv per minut och gör att snöslungan klarar av både kramsnö, blötsnö, packad snö och skarsnö. Extremt packad snö kan dock vara svårforcerad.
Arbetsbredden för 620 EII är 62 cm, och med en kastlängd på upp till 10 meter blir snöröjningen ett effektivt projekt som inte behöver dra ut på tiden.
En trist sak med 620 EII är att arbetshöjden är så pass svår och krånglig att justera. Det går alltså att justera arbetshöjden för den här snöslungan, men det är en funktion som vi gissar att de flesta användare aldrig kommer att dra nytta av eftersom det är så pass omständligt att genomföra.
På det stora hela är SnowLine 620 EII lätt att använda. Det finns en inbyggd strålkastare som gör att man ser vad man håller på med även kvälls- och nattetid, och motorn har elstart vilket gör att den kommer igång som den ska även när det är riktigt kallt ute. De rejäla gummidäcken gör att snöslungan sällan kör fast. Avslutningsvis vill vi ge 620 EII en eloge för sin genomgående höga kvalité och de slittåliga materialvalen. Med rätt omvårdnad blir det här en snöslunga som tar dig genom många vintrar.